Przeglądałem allegro i widziałem sporo fajnych aukcji nart biegowych nawet takich po 1 zł
a tak ciut poważniej to widziałem oferty po 50, 70, 90zł oraz takie które maja wszystko
(narty, buty, kijki) i nie przekraczaja 150 zł

Zatem czekam na prognozy o sniegu, i jak zdąze posmigac i sie naucze troche
( bo ponoc sam ruch nie jest taki prosty ) to pomysle o trasie na biegówkach,
ale jak ze sniegiem bedzie krucho to oczywiscie startuje na trasie bez nart

pozdr
BB

 

Zobacz cały wątek

Chciałbym kupic wiązania do nart biegowych ale chodzi mi o takie jak były kiedyś że zakładasz na obojetnie jakiego buta. A jezeli nie macie nic takiego to może buty do biegówek nr.ok. 46 męskie lub uniwersalne (niedrogo do ok 50 zł). Szukałem butów na allegro ale mój rozmiar zaczyna sie od 120zł. A tych zapieć wogóle nie widziałem może one maja jakąs nazwe jeżeli wiecie to piszcie.

czytamy regulamin gieldy przed napisaniem ogloszenia tak ?!
zabieram 5 furiousow.
qualin
Data: Wto 25 Lis, 2008
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 3
Wyświetleń 343

Zobacz cały wątek

Cytat: Olo, a z czego wynika ta regula, bo przy zjazdowkach kolejnosc nie ma znaczenia?


Z płytkiego u nas rynku na buty do nart biegowych*. Niewiele firm, kilka zaledwie modeli, bardzo mały wybór - niełatwo znaleźć naprawdę dobrze dopasowane buty. Jak się znajdzie fajną parę to idzie się dać na mszę dziękczynną, potem dopiero szuka się nart... Bo to jest tak: na biegówkach 20 cm za krótkich - pojedziesz. W 2 cm za krótkich butach - nie pojedziesz. I tyle.

*Spójrz na Alledrogo:
Buty narciarskie:
Biegowe (54)
Zjazdowe (1128)
Data: 2008-10-15, 21:44
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 41
Wyświetleń 3529

Zobacz cały wątek

Przeglądałem allegro i widziałem sporo fajnych aukcji nart biegowych nawet takich po 1 zł
a tak ciut poważniej to widziałem oferty po 50, 70, 90zł oraz takie które maja wszystko
(narty, buty, kijki) i nie przekraczaja 150 zł

Zatem czekam na prognozy o sniegu, i jak zdąze posmigac i sie naucze troche
( bo ponoc sam ruch nie jest taki prosty ) to pomysle o trasie na biegówkach,
ale jak ze sniegiem bedzie krucho to oczywiscie startuje na trasie bez nart

pozdr
BB
Data: Pon, 27/11/2006 22:41
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 41
Wyświetleń 7900

Zobacz cały wątek

ot co dostałam za maila od Sklepu Podróżnika:

Buty Dru STX Domeyko 599zł -20% -> 479,20zł

Buty Etna STX DOmeyko 499zł -20% -> 399,20zł

Buty Morena STX nubuk Domeyko 569zł -20% -> 455,20zł

Buty Morena STX skóra Domeyko 579zł -20% -> 463,20zł

Buty Gobi DTX Domeyko 377zł -20% -> 301,60zł

Buty Selva STX Domeyko 439zł -25% -> 329zł

Buty Waterproof Polana 269zł - 30% -> 188zł

Do 30 kwietnia 2008 trwa wyprzedaż nart biegowych: wszystkie modele - 50% .

może ktoś akurat szuka butów na wypad w Gorce i Pieniny...
Data: 2008-04-08, 13:03
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 16
Wyświetleń 1498

Zobacz cały wątek

Cytat:...sezon u mnie trwa permanentnie, tylko sporty się zmieniają. Niedawno z bólem serca schowałem narty biegowe (od grudnia prawie 1100 km głównie po Lesie Kabackim). Teraz ostro biegam...


Jestem pod wrażeniem.

Kupiłem sobie tej zimy buty turystyczne do nart biegowych może biegówki kupię teraz na jakiejś wyprzedaży, albo używane. Nie wiedziałem, że w tym temacie jest taka wąska specjalizacja, do każdego stylu inne narty. Zawodnicy to podobno cały sklep ze sobą wożą

Zachęciłeś mnie, ja też trochę pobiegam. Zwłaszcza, że za oknem zimno i mokro...
Data: Pon Kwi 10, 2006 8:24
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 12
Wyświetleń 767

Zobacz cały wątek

Przeglądałem allegro i widziałem sporo fajnych aukcji nart biegowych nawet takich po 1 zł
a tak ciut poważniej to widziałem oferty po 50, 70, 90zł oraz takie które maja wszystko
(narty, buty, kijki) i nie przekraczaja 150 zł

Zatem czekam na prognozy o sniegu, i jak zdąze posmigac i sie naucze troche
( bo ponoc sam ruch nie jest taki prosty ) to pomysle o trasie na biegówkach,
ale jak ze sniegiem bedzie krucho to oczywiscie startuje na trasie bez nart

pozdr
BB
Data: Pon, 27/11/2006 22:41
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 41
Wyświetleń 9004

Zobacz cały wątek

Cytat:
moim zdaniem bardzo dobry pomysl i jestem zaszokowany ze tak wam sie on nie podoba...
po pierwsze zostal rozwiazany problem traktu spacerowego wzdluz brzegu zalewu, ktory zawsze byl bardzo uczeszczany, po drugie powstala sciezka rowerowa w bardzo ladnej okolicy, po trzecie wreszcie dorobilismy sie trasy dla nart biegowych z prawdziwego zdarzenia



Pomysł ścieżki rowerowej nad Zalewem jest dobry, tylko wykonanie do dupy. Zresztą zobacz jak można zrobić ścieżkę rowerową nie szpecąc miejsca wzdłuż linii brzegowej akwenu wodnego (dla przykładu Augustów):
Data: 2008-05-23, 21:39
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 79
Wyświetleń 6313

Zobacz cały wątek

Witam wszystkich na forum :-) Zgadzam się, że DSD bardzo przeszkadza przyrodzie i odwiedzających rezerwat i okolice pieszych i rowerzystów. Panoszą się motocykliści. Kamieniołomy, Rezerwat "Segiet" i okolice są doskonałym miejscem do uprawiania turystyki pieszej, rowerowej, w zimie nart biegowych i amatorów fotografii, obserwatorów przyrody. Głośna i nieznośna muzyka z DSD odstrasza zwierzynę i turystów. Rozumiem, że ludzie tam znaleźli pracę (za drobne pieniądze oczywiście) i przynosi to jakieś korzyści (?) miastu. Na szczęście głośne imprezy nie są za często. Można więc w miarą spokojnie powędrować ze sprzętem foto, jeżeli nie przeszkadzają wyjące czterokołowce. Czas więc objąć ochroną wyrobiska, okoliczne lasy oraz hałdę popłuczkową zwaną "Górą Czerwoną" albo "Górą Barana" (nazwa miejscowa). Pozdrawiam.
p.s.
Mam wiele fotek z okolic rezerwatu, dolomitów czy mogę wysłać na stronkę?
Data: Pon 29 Paź, 2007
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 15
Wyświetleń 3301

Zobacz cały wątek

Pamietam Rekina zawsze byl cwany lis Pamietam jak zaczynal trenowac zawsze wiedzial jak sie zakrecic z kim pogadac zeby bylo o nim glosno!!! Przyszedl na lod z nart biegowych techniki wtedy zerooo, ale wytrzymalosc mial ze stali i za juniora zaczol nas wszystkich smigac Kiedys rozmawialem przed olimpiada z prezesem PZLS na jego temat i Rekin bardziej byl zainteresowany promowaniem siebie w mediach niz przygotowaniami do olimpiady.Widzielismy jakie byly tego skutki we Wloszech?????Nawet kiedys przyjechal do Lubina na zawody rolkarskie to wszyscy musieli czekac az Rekin udzieli wywiadu dla miejskiej telewizji!!!zeby mogl wystartowac.Ale coz niech reklamuje te roliki bo kaska mu sie napewno przyda bo jej nigdy zawiele???? Pozdrawiam serdecznie!!!!
Data: Pon Cze 05, 2006 12:03
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 11
Wyświetleń 223

Zobacz cały wątek

Gary, tylko że ja rozglądam się za spodniami niemembranowymi, lecz za starszymi portkami narciarskimi A tak to zgadzam się że kupowanie gore czy innego takiego może być ryzykowne. Póki co zgarnęli mi zajebiste - przynajmniej ze zdjęć portki, bo dałem zbyt zachowawczą cenę i nie mogłem być przy kompie w chwili końca aukcji

P.
Ps. Z używanych rzeczy póki co kupiłem na allegro buty do nart biegowych oraz buty do skiturów i w obydwu przypadkach traf był bardzo dobry, zadowolonym jest
Data: 2008-12-19, 10:37
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 22
Wyświetleń 688

Zobacz cały wątek

No to nieco mnie wessało.
W piątek pojechałem na małą asfaltową pętelkę i trochę poćwiczyłem, to znaczy blisko godzinkę. Próbowałem się rozpędzać, trochę przeplatać nogi na zakrętach oraz hamować T-brake`m. To ostatnie najgorzej mi wychodziło. Tak poniżej 10km/godz albo się udawało, albo się zakręcałem. Ale z czasem było coraz lepiej.

Dzisiaj znalazłem odcinek prawie nieużywanego w weekendy asfaltu o długości 450 metrów. Zrobiłem tam i z powrotem kilkanaście razy w godzinkę, czyli wyszło 10-15 km. W międzyczasie hamowałem literką T oraz z mniejszych prędkości łyżwowym stylem. T-brake pod koniec wychodził mi już przy powyżej 15km/godz, ale kilka razy nieźle mnie rzuciło.
Uff, po 20 minutach jazdy bolał mnie kręgosłup i mięśnie strzałkowe (te z przodu podudzi), ale wkrótce ustąpiły dolegliwości i jeździłem coraz szybciej. Fajna zabawa, nie rozumiem tylko jak Wy możecie mieć średnią powyżej 30km/godz, gdy mi ledwo około 30 wyszło na lekkim zjeździe . Co prawda nie mam licznika, ale na oko potrafię ocenić prędkość.
Przy okazji widzę, że to świetny trening do nart biegowych stylem łyżwowym - większość mięśni pracuje podobnie.
Widzę, że jednak muszę kiedyś do Poznania podskoczyć i poganiać kolegów na Malcie .

Na koniec pytanko o ochraniacze (co prawda do tego inny dział?, ale chyba mnie szefunio nie ochrzani): co możecie polecić i za ile. Jak rozumiem warto mieć na łokcie i kolana? Kask mam rowerowy, rękawiczki też, chociaż nie wiem czy nie warto mieć pełnych, to jest z osłoniętymi palcami?
Data: Nie Cze 27, 2004 8:40
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 19
Wyświetleń 2159

Zobacz cały wątek

To tylko złudzenie, but jest ustawiony dokładnie w osi symetrii. Co do nart biegowych, to ja bym odradzał eksperymentowanie. Skiboardy się do tego raczej zupełnie nie nadają, chyba żeby wymyślić jakiś całkiem nowy styl. Na nartach biegowych do kroku klasycznego but trzymany jest przez wiązanie tylko z przodu i pięta się unosi dość wysoko. Przy kroku łyżwowym but jest trzymany w 2 lub 3 miejscach i zakres ruchu jest znacznie mniejszy, ale i wiązania i buty są dość drogie. Poza tym narta biegowa musi być długa i wąska. Długość do kroku klasycznego to ok. 20 cm więcej niż wzrost (dawniej było jeszcze więcej!), a do łyżwy 10-15 cm. Tylko taka długość zapewnia utrzymanie kierunku, inaczej wszystko by jeździło na boki, bo nie ma krawędzi stalowych jak w nartach zjazdowych. Smarowanie to całkiem inna bajka, szczególnie do klasyka, ale jak się to dobrze zrobi, to efekty są wspaniałe. Tak więc zamiast eksperymentować lepiej kupić za tanie pieniądze narty biegowe np. na Allegro lub giełdzie. Dwa lata temu zajeździłem swoje narty błotno-żużlowe (znaczy na warunki typu "śniegu co kot napłakał") i poszedłem na giełdę z mocnym postanowieniem kupienia czegokolwiek co miałoby jeszcze kawałek ślizgu i było tanie. Za 6o złotych kupiłem Kneissle w tak dobrym stanie, że szkoda mi ich na żużel i używam ich jako treningowych, a stare, które dawno powinny wylądować w śmietniku ciągle reanimuję. Do tego dochodzą oczywiście narty startowe, które śnieg widzą tylko na zawodach, więc tego sprzętu robi się sporo.
Data: Czw Gru 22, 2005 12:22
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 103
Wyświetleń 5788

Zobacz cały wątek

Powód jest podstawowy. Przy zastosowaniu wiązania i buta do nart biegowych obniżenie środka ciężkości bardzo poprawia stabilność. Poza tym dłuższa wersja zachowuje się dokładnie jak narta, a o to mi teraz chodzi. But jaki zastosowałem (combi - czyli do biegu łączonego, klasykiem i łyżwą) zapewnia pewną sztywność, ale zdecydowanie mniejszą niż but od rolek przykręcony do szyny, bo trzymany jest tylko z przodu (moje nartorolki terenowe nie są wyważone tak jak narty, musiałem więc zastosować z tyłu gumowe ekspandorki, które zapewniają, że pięta nie odrywa się zbytnio od szyny). Zamiast tego można użyć wiązania i buta tylko do kroku łyżwowego (ma specjalną sprężynkę i drugi bolec dające ten sam efekt), ale to znacznie droższa impreza. W ogóle buty do nart biegowych, szczególnie tego typu do tanich nie należą, więc jeśli nie macie zamiaru biegać na nartach w zimie, to znacznie taniej będzie zastosować but od rolek. Zaletą sprzętu narciarskiego jest to, że można całą rolkę odpiąć bez trudu, a w butach normalnie chodzić (no, prawie). Dodatkowo odbicia kijkami bardzo pomagają w trudniejszym terenia, a poza tym jest to co najmniej 50% siły napędowej. Zawsze miałem problem z przygotowaniem odpowiedniej pary w rękach przed sezonem, a teraz problem zniknął. No i te widoki - i wreszcie zero samochodów!!!
Data: Pią Paź 20, 2006 8:39
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 103
Wyświetleń 5788

Zobacz cały wątek

Właśnie zakończyłem sezon rolkarski i zacząłem narciarski, a właściwie nartorolkarski. Dziś pośmigałem po lesie na prototypie moich rolek terenowych z zamontowanym wiązaniem od nart biegowych i w butach do kroku łyżwowego. Rewelacja! Jazda chyba jeszcze lepsza niż w wersji z butem od nartorolek. Na pewno lepsza kontrola, a może po prostu to efekt paru miesięcy treningów na rolkach terenowych. Fakt, że bucik narciarski też z dość wysokiej półki, więc trzyma to co trzeba. Żeby było śmieszniej to kupiony w Berlinie - zamiast kupić jakieś czadowe rolki, to kupiłem szynę z kółkami 4x100 i buty do nart (zresztą buty do biegania też)! Na swoje usprawiedliwienie mogę tylko powiedzieć, że Rollerblady Lightning TF, które miałem zamiar kupić jakoś mi nie pasowały. Znacznie lepiej czułem się w K2 Velocity, ale szyna i kółka wyglądały bardzo marnie. Tak więc przyzwoitego buta będę szukał w przyszłym roku. A na razie parę fotek.

Jakość nie jest może najlepsza, ale robiłem je z samowyzwalaczem i w seriach po 5 klatek, dlatego widać dziki pęd!

I jeszcze jedno.

Byle do zimy!
Data: Pią Paź 20, 2006 5:23
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 103
Wyświetleń 5788

Zobacz cały wątek

Witam ponownie!
Widzę że mój temat powoli sie rozkręca:) Nie powiem że bardzo mnie to cieszy:) albowiem łucznictwo to moja wielka pasja:) Pisząc o survivalowym zastosowaniu łuku nie miałem na myśli polowania na zwierzęta...:) oczywiście:)
Myślę o Wspaniałej przygodzie jaką jest trening łuczniczy:) Po pierwsze napinanie łuku wymaga pewnego wysiłku no i co jakiś czas trzeba przebiec się po strzały:)
No i jak to bywa im bardziej doświadczony łucznik i czym większych sił naciągu używa tym trening jest intensywniejszy. Muszę się pochwalić że podczas jednego treningu przerabiam ok 8 ton:) Związane jest to z tym że używam łuków o dużych siłach naciągu, a jednego dnia potrafię oddać ok 300 strzałów
Dodatkowym atrybutem łucznictwa jest nauka panowania nad sobą.
Co do ochraniaczy to dobrze wiesz Hakasie że przy takich siłach naciągu jakich my używany to bez rękawicy i karwasza to się nie da
Dla początkujących mam tylko jedną uwagę nie zaczynajcie od bardzo mocnych łuków bo się zniechęcicie i możecie się uszkodzić:) Ostatnio byłem świadkiem takiego właśnie zajścia. W sklepie gdzie kupowałem sobie nowy łuk taki mały chudy człowieczek próbował wybrać sobie luk klasyczny. Ledwo naciągał 40 funtowy a zdecydował sie na 55 funtów!!! Myślę że długo sobie nie postrzela i że szybko wróci do luków bloczkowych.
Co do sprzętu to ja osobiście używam trzech łuków:
- Własnoręcznie wykonanego łuku ze starych nart biegowych tutaj jest opis i kilka fotek:)
- Łuk wschodni od Bisoka 48 funtów
- Łuk myśliwski Samick SHT 50 funtów

Pozdrawiam!
Mały
Data: 2008-08-23, 09:29
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 32
Wyświetleń 1375

Zobacz cały wątek

Ponieważ Piotr mnie zachęcił do nart biegowych zrodziło się we mnie parę pytań.
Oczywiście narty mam zamiar kupić na jakimś szrocie, giełdzie staroci etc.
A teraz seria pytań, które wynikają nie tylko z mojego lenistwa w googlowaniu, ale sądzie, że odpowiedzi na nie mogą również przydać się innej zainteresowanej osobie.

Pytanka są następujące:
1.Jaka powinna być długość nart w stosunku do wzrostu narciarza?
2.Piotrze, w Beskidzie Żywieckim pod nartami miałeś jeszcze taki pasek materiału, co to, skąd to itd.?
3.Co z wiązaniami, na co zwrócić uwagę?
4.Czy do tej zabawy wystarczą buty i kijki do chodzenia, a nie do jeżdżenia na nartach?
5.Czy na coś jeszcze zwrócić uwagę?

Za odpowiedzi będę bardzo wdzięczny!

P.S. Pomiędzy Świdnicą a Ząbkowicami Śląskimi znalazłem szrot, na który zwożone są śmieci Niemców, jest tam wszystko! Biegówki też! Jak dobrze pójdzie to wpadnę tam jeszcze pod koniec sierpnia.
Data: 2006-08-09, 18:12
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 41
Wyświetleń 3529
Witam ponownie!
Widzę że mój temat powoli sie rozkręca:) Nie powiem że bardzo mnie to cieszy:) albowiem łucznictwo to moja wielka pasja:) Pisząc o survivalowym zastosowaniu łuku nie miałem na myśli polowania na zwierzęta...:) oczywiście:)
Myślę o Wspaniałej przygodzie jaką jest trening łuczniczy:) Po pierwsze napinanie łuku wymaga pewnego wysiłku no i co jakiś czas trzeba przebiec się po strzały:)
No i jak to bywa im bardziej doświadczony łucznik i czym większych sił naciągu używa tym trening jest intensywniejszy. Muszę się pochwalić że podczas jednego treningu przerabiam ok 8 ton:) Związane jest to z tym że używam łuków o dużych siłach naciągu, a jednego dnia potrafię oddać ok 300 strzałów
Dodatkowym atrybutem łucznictwa jest nauka panowania nad sobą.
Co do ochraniaczy to dobrze wiesz Hakasie że przy takich siłach naciągu jakich my używany to bez rękawicy i karwasza to się nie da
Dla początkujących mam tylko jedną uwagę nie zaczynajcie od bardzo mocnych łuków bo się zniechęcicie i możecie się uszkodzić:) Ostatnio byłem świadkiem takiego właśnie zajścia. W sklepie gdzie kupowałem sobie nowy łuk taki mały chudy człowieczek próbował wybrać sobie luk klasyczny. Ledwo naciągał 40 funtowy a zdecydował sie na 55 funtów!!! Myślę że długo sobie nie postrzela i że szybko wróci do luków bloczkowych.
Co do sprzętu to ja osobiście używam trzech łuków:
- Własnoręcznie wykonanego łuku ze starych nart biegowych tutaj jest opis i kilka fotek:)
- Łuk wschodni od Bisoka 48 funtów
- Łuk myśliwski Samick SHT 50 funtów

Pozdrawiam!
Mały

Zobacz cały wątek

Czesc!

Cytat:Co do nart biegowych, to ja bym odradzał eksperymentowanie. Skiboardy się do tego raczej zupełnie nie nadają, chyba żeby wymyślić jakiś całkiem nowy styl.


No i wlasnie o to mi chodzilo - eksperyment Stad pytanie o wiazania Generalnie calkiem niezle jezdzilo sie na moich skiboardach krokiem lyzwowym, jak to nazywasz. Tyle, ze w tych ciezkich buciorach nie da sie za dlugo tak pomykac Oczywiscie, zabawa zalezy od dwoch czynnikow:
1. profilu skiboardow (dlugosc, dlugosc/szerokosc, taliowanie, sztywnosc itp.)
2. krawedzi - wiadomo, ze dobrze naostrzone pozwola lepiej 'trzymac' kierunek, niz takie juz mocno zjechane

Opcji pt. wymiana wiazan przed zabawa nie przyjmuje - z lenistwa - i dlatego szukam sposobu na umocowanie buta biegowego na moich sztywnych wiazaniach. Fakt, ze takie buty sa drogie, nie mialby juz tu znaczenia - w koncu i tak wydam jak zawsze nieco kasy na 'cos' zwiazanego ze sportem , wiec co za roznica, czy bedzie to jakis zlom do roweru, czy buty do biegow
Normalne narty biegowe mnie nie ciagna - wlasnie ze wzgledu na dlugosc (z tego samego powodu nie ciagna mnie narty zjazdowe). Gdyby bylo inaczej, to od biedy mam w piwnicy jakies stare, nieziemsko dlugie narty zjazdowe, takie prawie wogole nietaliowane, wiec na poczatek moglyby byc - szczegolnie, ze:
1. wogole nie byly uzywane
2. juz nie beda uzywane, wiec moznaby je nawet nieco 'zmodyfikowac'.

Pozdrawiam,
robal.
Data: Czw Gru 22, 2005 10:39
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 103
Wyświetleń 5788

Zobacz cały wątek

Witam!
Roleczki terenowe zbudowałem i nawet już przetestowałem! Zdjęcie znajduje się na stronie

http://community.webshots.com/photo/523 ... 908bqLweY#

ale gdyby coś nie działało, to mogę wysłać na maila. Konstrukcja jest bardzo prosta, w dwa dni było po robocie. Wygląda to podobnie do rolek firmy Rockville ( http://www.skaterace.com/Street%20Feet.htm ). Wykorzystałem profil aluminiowy 25x15x2 mm gięty na końcach pod kątem 20 stopni. Przy kółkach o średnicy 180 mm daje to prześwit 4 cm. Wczoraj pojeździłem trochę po okolicy i wrażenia są ciekawe. Przede wszystkim fantastyczna amortyzacja, po kostce lub chodniku jedzie się jak po stole, po żwirowej alejce chyba nawet jeszcze lepiej. Po trawniku też się dało jechać, co prawda pomagałem sobie kijami narciarskimi. Do lasu nie jechałem, bo było ciemno, a dziś równo leje, ale sądzę, że nie będzie gorzej jak po żwirze. Prędkość jest całkiem przyzwoita, chociaż znacznie mniejsza niż na rolkach szybkich. Zmiana kierunku tylko tak, jak na nartach biegowych, ale problemu nie ma żadnego. Z hamowaniem też, technika taka sama jak na rolkach, a ponieważ miękkie opony mają jednak znacznie wieksze opory, to wytracanie szybkości też jest szybsze niż na zwykłych rolkach. Muszę jeszcze popracować nad techniką, bo urządzenie jest dość duże, ale jest spory zakres regulacji pozycji buta i wydaje mi się, że można go przesunąć do tyłu. Ramę specjalnie zrobiłem dość długą, bo myslę o zamiennym używaniu wiązań i butów z nart biegowych. Obniżenie środka ciężkości zapewnia sporą stabilność. Przy zastosowaniu butów od rolek spokojnie można kółka przesunąć bardziej do środka, co jednocześnie ułatwi jazdę i zwiekszy prześwit. Ale to zależy, jaki sport ma być trenowany, rolki, czy narty. Ja myślę o obydwu. Jak pobiegam po lesie, to opiszę wrażenia! Pozdrawiam.
Data: Czw Gru 15, 2005 6:15
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 103
Wyświetleń 5788

Zobacz cały wątek

Jeżeli ktoś jest chętny na narty biegowe + buty numer 39, to mój komplet w ten weekend jest wolny (stałam się posiadaczką nart biegowych, których jeszcze nie używałam...). Ale wszystko w swoim czasie . Chętnie użyczę.
Data: 2008-03-04, 18:32
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 8
Wyświetleń 841

Zobacz cały wątek

Korekta mojego wcześniejszego posta: oczywiście nie przy pomocy kijków do nart biegowych, lecz przy pomocy specjalnych kijków do nordic walking, które różnią się od tych biegówkowych jak i od tych które są stosowane do pieszych wędrówek (trekingowych).
Data: Nie Gru 04, 2005 3:28 pm
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 9
Wyświetleń 792

Zobacz cały wątek

Bawił się ktoś w to może? Podobno jest wypas Chyba sobie kupię kijki i będę maszerował Jest to tańsze i uniwersalniejsze od biegania na nartach, można u nas na zalewie spokojnie

Aaa, jeśli ktoś nie wie co to jest nordic walking to w skrócie są to marsze w określonym tempie i rytmie przy pomocy kijków do nart biegowych
Data: Nie Gru 04, 2005 1:49 pm
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 9
Wyświetleń 792

Zobacz cały wątek

Cytat: buty to mają takie dziwaczne jak by do nart biegowych albo skubnięte Małyszowi

Cytat: z podszewką pochłaniającą wyładowania elektrostatyczne". A to do czego


takie wyładowanie jest dość bolesne, może chodzi o to żeby takie mini kopnięcie nie zdekoncentrowało strzelca w trakcie oddawania strzału ?
Data: Wto 27 Wrz, 2005 9:02 pm
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 23
Wyświetleń 1553

Zobacz cały wątek

u mnie kolarsko podobnie jak u Jelitka + ok 2100 km biegowych ileśtam...set chyba nawet wyjdzie rolkowych co ciekawe te ostatnie to głównie w listopadzie... wszystko na około bo przez ostatni rok 2x zmieniałam dziennik treningowy i tak szacunkowo wychodzi do tego szczypta basenu i nart biegowych... a no i siłownia... w sumie regularnie 1x w tygodniu w okresie styczeń - marzec i październik - grudzień
Data: 15 Styczeń 2009, 11:11
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 29
Wyświetleń 811

Zobacz cały wątek

Buta do nart biegowych tak się nie da umocować, bo z założenia pięta jest w nich wolna. Można ewentualnie spróbować przykręcić do buta np. od rolek jakąś płytę, która byłaby mocowana w wiązaniu, ale to dziwaczny pomysł.
Data: Czw Gru 22, 2005 3:49
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 103
Wyświetleń 5788

Zobacz cały wątek

Paweł, my typowo rolkowi jesteśmy:)

A tak na marginesie, dużo narciarskich firm typu Rossignol, Salomon, Fischer wypuściło na sezon 2004/2005 biegówki o wdzięcznych nazwach "skating", "skater" - niesamowite, u niektórych nawet to połowa kolekcji jest z nart biegowych.

Chętnie bym spróbował na tym pojeździć/poślizgać, tylko w Poznaniu nie ma za bardzo gdzie...
Data: Wto Wrz 28, 2004 8:10
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 35
Wyświetleń 3341

Zobacz cały wątek

Chyba kupię nartorolki - łyżworolki z pompowanymi kółkami aby w przyszłym roku być przygotowanym na wszelkie możliwe atrakcje.



Nartorolki to nie sa rolki z pompowanymi kółkami tylko "rolki" długość ponad 60cm(dokładnych wymiarów nie znam) i 2 kółka. Kółka są normalne tylko mocowanie do butów jak do nart biegowych i buty też z nart biegowych. Oczywiście do tego kijki.
Data: Nie Paź 08, 2006 12:37
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 119
Wyświetleń 3259

Zobacz cały wątek

Z łyżew to ja tylko zwykłe figurówki i lodowisko w hali sportowej. A i raz w zyciu miałam na nogach coś podobne chyba do panczenów, tzn. łyżwy zapinane do butów od nart biegowych. Zapinało sie na czubku buta a pieta sobie luźno odpadała od buta.
Data: Wto Sie 29, 2006 5:23
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 136
Wyświetleń 2052

Zobacz cały wątek

Cytat:A i raz w zyciu miałam na nogach coś podobne chyba do panczenów, tzn. łyżwy zapinane do butów od nart biegowych. Zapinało sie na czubku buta a pieta sobie luźno odpadała od buta.


Coś takiego?:
Data: Wto Sie 29, 2006 5:36
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 136
Wyświetleń 2052

Zobacz cały wątek

Samorządowcy przeciw likwidacji tras kolejowych

Dolnośląska Organizacja Turystyczna i samorządowcy województwa protestują przeciwko planowanej przez PKP likwidacji linii kolejowych: Jelenia Góra-Szklarska Poręba oraz Kłodzko-Kudowa Zdrój. Zdaniem PKP, stan techniczny linii nie pozwala na ich bezpieczną eksploatację.

Jak powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej wicemarszałek woj. dolnośląskiego Piotr Borys, władze województwa są zaskoczone decyzją PKP i nie będą się na nią godziły.

Do miejscowości Polanica Zdrój, Duszniki Zdrój i Kudowa Zdrój blisko 10 proc., czyli ponad 21 tys. turystów dojeżdża koleją, a do Szklarskiej Poręby nawet więcej, bo 13 proc., czyli ponad 27 tys. - mówił Borys.

Obecni na konferencji dolnośląscy samorządowcy zwracali uwagę, że z tych połączeń kolejowych licznie korzystają amatorzy turystyki rowerowej, czy nart biegowych, przejeżdżający w tym celu np. w Góry Izerskie.

Trasa Jelenia Góra - Szklarska Poręba jest ponadto fragmentem projektowanego połączenia Wrocławia z czeskim Harachovem, które zdaniem wicemarszałka województwa Tadeusza Draba mogłoby zostać uruchomione za dwa lata. Natomiast jeśli decyzja PKP zostanie utrzymana, to "zamkną nam akurat kawałek w samym środku".

Dlatego jeszcze w tym tygodniu marszałek woj. Marek Łapiński pojedzie do Warszawy, gdzie z przedstawicielami ministerstwa infrastruktury oraz PKP będzie rozmawiał o utrzymaniu połączeń.

Tymczasem jak powiedział PAP w poniedziałek Krzysztof Wójcik z Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu, decyzja o wykreśleniu obu połączeń z nowego rozkładu jazdy, który będzie obowiązywał od grudnia, była podyktowana stanem technicznym torów, a w związku z tym względami bezpieczeństwa.

Remont trasy Jelenia Góra-Szklarska Poręba ma kosztować około 30 mln zł. Jak zaznaczył Wójcik, złożony został wniosek o dofinansowanie go ze środków PKP, ale nie wiadomo jeszcze czy decyzja o likwidacji połączenia zostanie cofnięta.

Zależy nam na tym, aby mieć jak najwięcej czynnych tras, bo udostępniamy je i mamy z tego pieniądze. Niestety obie te linie mają znaczenie miejscowe i nie możemy w takim przypadku ubiegać się o dotacje unijne - dodał.
Data: poniedziałek, 25 sierpnia 2008, 20:07
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 680
Wyświetleń 73269

Zobacz cały wątek

Fajnie tak mieszkać w Dusznikach . Ja tam prawie cały sprzęt do nart biegowych kupowałem, a wody mineralne nie mają równych!
Niestety trochę daleko dla mnie, żeby tak sobie na weekendy dojeżdżać...

No a zimą tylko narty biegowe. Chyba, że nie ma śniegu, to basen, siłownia i rekreacyjnie rower.
Data: Śro Lis 09, 2005 9:17
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 12
Wyświetleń 844
Dolnośląska Organizacja Turystyczna i samorządowcy województwa protestują przeciwko planowanej przez PKP likwidacji linii kolejowych: Jelenia Góra-Szklarska Poręba oraz Kłodzko-Kudowa Zdrój. Zdaniem PKP, stan techniczny linii nie pozwala na ich bezpieczną eksploatację.
Jak powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej wicemarszałek woj. dolnośląskiego Piotr Borys, władze województwa są zaskoczone decyzją PKP i nie będą się na nią godziły.
Do miejscowości Polanica Zdrój, Duszniki Zdrój i Kudowa Zdrój blisko 10 proc., czyli ponad 21 tys. turystów dojeżdża koleją, a do Szklarskiej Poręby nawet więcej, bo 13 proc., czyli ponad 27 tys. - mówił Borys.
Obecni na konferencji dolnośląscy samorządowcy zwracali uwagę, że z tych połączeń kolejowych licznie korzystają amatorzy turystyki rowerowej, czy nart biegowych, przejeżdżający w tym celu np. w Góry Izerskie.
Trasa Jelenia Góra - Szklarska Poręba jest ponadto fragmentem projektowanego połączenia Wrocławia z czeskim Harachovem, które zdaniem wicemarszałka województwa Tadeusza Draba mogłoby zostać uruchomione za dwa lata. Natomiast jeśli decyzja PKP zostanie utrzymana, to 'zamkną nam akurat kawałek w samym środku'.
Dlatego jeszcze w tym tygodniu marszałek woj. Marek Łapiński pojedzie do Warszawy, gdzie z przedstawicielami ministerstwa infrastruktury oraz PKP będzie rozmawiał o utrzymaniu połączeń.
Tymczasem jak powiedział PAP w poniedziałek Krzysztof Wójcik z Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu, decyzja o wykreśleniu obu połączeń z nowego rozkładu jazdy, który będzie obowiązywał od grudnia, była podyktowana stanem technicznym torów, a w związku z tym względami bezpieczeństwa.
Remont trasy Jelenia Góra-Szklarska Poręba ma kosztować około 30 mln zł. Jak zaznaczył Wójcik, złożony został wniosek o dofinansowanie go ze środków PKP, ale nie wiadomo jeszcze czy decyzja o likwidacji połączenia zostanie cofnięta.
Zależy nam na tym, aby mieć jak najwięcej czynnych tras, bo udostępniamy je i mamy z tego pieniądze. Niestety obie te linie mają znaczenie miejscowe i nie możemy w takim przypadku ubiegać się o dotacje unijne - dodał.

Źródło:

Zobacz cały wątek

Cytat: Już raz pisałem, w innym dziale, ale jakoś nikt nie zauważył...
temat chyba mało trendy ale co tam, spróbuję jeszcze raz.

Normalnie w zimie wszyscy z Brzegu wyjeżdżają w poszukiwaniu prawdziwych gór, a okazuje się, że jeśli tylko śnieg leży, to pojeździć można całkiem nieźle w Brzegu, po Parku Wolności, na nartach biegowych.

Ja pierwszy raz założyłem takie narty tydzień temu, ale od razu mi się spodobało. Kilka osób jeździ regularnie. Można jeździć na biegówkach, bo przetartych torach, których jest już kilka udeptanych w Parku Wolności (za górką Jerzego są dwie pętelki).

Można też trochę więcej przygodowo ruszyć w dłuższą trasę na śladówkach, ew. biegowo-śladowych. Np. w ub. tygodniu dwójka dojechała aż do Ryczyna (jakieś 25 km) a dzisiaj przejechałem ze znajomym trasę Żłobizna - polami pod lotnisko i Parkiem Wolności.

Klub Na Przełaj spotyka się co niedzilę, o godzinie 10:00 na rondzie pod leśniczówką w Parku Wolności. Można się przyłączyć. W ostatnią niedzielę było 5 osób, będzie reportaż o tym w sobotnim NTO, bo był reporter. Szczegóły:

i tu




To jest pomysł na taki upał jak u nas 50 stopni w słońcu.

Poważnie zaś to jest pomysł dla każdej gminy w Polsce, dla każdej szkoły, klubu sportowego. Nie ma gór, to powinniśmy górki usypać, a co. Nie ma stoków, to BIEGAJMY. Zimą można kulogi urządzać, skuterkami szaleć, zaprzęgami husky. To są szanse na rozwój turystyczno-rekreacyjno-sportowy. Nie musi to być martwy sezon.

Zdumiewajace jak to umiera. W górach coraz mniej ludzi też chodzi na nartach, rakietach śnieżnych, a zimą to świetna sprawa... choć jeszcze nie spróbowałem, co ze wstydem wyznaję. Patrzę jednak na to pod kątem np jakim powininni na patrzeć odpowiedzialni ludzie. Znam szkołę, gdzie Niemcy podarowali stosy starych nart biegowych, śladowych i gnije im to... olali. Położyli na strych, a może i palą nimi w kotłowni... kto wie.

Ech...

Bieganie na nartach, chodzenie, turystyka mają przyszłość. Można znakować super szlaki przez łąki, lasy. Specjalny sprzęt za skuterem, za traktorem pozwala założyć TOR. W nim zapiernicza się jak na olimpiadzie zimowej. Mamy przecież sukcesy, tak ale strzelnice to już inna bajka, to jeszcze większa atrakcja!!! Dla każdej potencjalnie gminy.
Data: 2006-07-13, 14:51
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 4
Wyświetleń 1912

Zobacz cały wątek

Dolnośląska Organizacja Turystyczna i samorządowcy województwa protestują przeciwko planowanej przez PKP likwidacji linii kolejowych: Jelenia Góra-Szklarska Poręba oraz Kłodzko-Kudowa Zdrój. Zdaniem PKP, stan techniczny linii nie pozwala na ich bezpieczną eksploatację.
Jak powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej wicemarszałek woj. dolnośląskiego Piotr Borys, władze województwa są zaskoczone decyzją PKP i nie będą się na nią godziły.
Do miejscowości Polanica Zdrój, Duszniki Zdrój i Kudowa Zdrój blisko 10 proc., czyli ponad 21 tys. turystów dojeżdża koleją, a do Szklarskiej Poręby nawet więcej, bo 13 proc., czyli ponad 27 tys. - mówił Borys.
Obecni na konferencji dolnośląscy samorządowcy zwracali uwagę, że z tych połączeń kolejowych licznie korzystają amatorzy turystyki rowerowej, czy nart biegowych, przejeżdżający w tym celu np. w Góry Izerskie.
Trasa Jelenia Góra - Szklarska Poręba jest ponadto fragmentem projektowanego połączenia Wrocławia z czeskim Harachovem, które zdaniem wicemarszałka województwa Tadeusza Draba mogłoby zostać uruchomione za dwa lata. Natomiast jeśli decyzja PKP zostanie utrzymana, to 'zamkną nam akurat kawałek w samym środku'.
Dlatego jeszcze w tym tygodniu marszałek woj. Marek Łapiński pojedzie do Warszawy, gdzie z przedstawicielami ministerstwa infrastruktury oraz PKP będzie rozmawiał o utrzymaniu połączeń.
Tymczasem jak powiedział PAP w poniedziałek Krzysztof Wójcik z Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu, decyzja o wykreśleniu obu połączeń z nowego rozkładu jazdy, który będzie obowiązywał od grudnia, była podyktowana stanem technicznym torów, a w związku z tym względami bezpieczeństwa.
Remont trasy Jelenia Góra-Szklarska Poręba ma kosztować około 30 mln zł. Jak zaznaczył Wójcik, złożony został wniosek o dofinansowanie go ze środków PKP, ale nie wiadomo jeszcze czy decyzja o likwidacji połączenia zostanie cofnięta.
Zależy nam na tym, aby mieć jak najwięcej czynnych tras, bo udostępniamy je i mamy z tego pieniądze. Niestety obie te linie mają znaczenie miejscowe i nie możemy w takim przypadku ubiegać się o dotacje unijne - dodał.

Źródło:
Data: 28 Sierpień 2008, 16:06
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 54
Wyświetleń 2899

Zobacz cały wątek

Ale te buty to mają takie dziwaczne jak by do nart biegowych
albo skubnięte Małyszowi :lol:
a tak po za tym to zobaczcie oni rozbierają się wzrokiem i dumają ile to będzie trwać :wink:
Data: Wto 27 Wrz, 2005 8:28 pm
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 23
Wyświetleń 1553
Cytat:
Wielkie podziękowania dla Piotra, który kolejny raz zorganizował rajd nietuzinkowy, szalenie ciekawy i niezapomniany!



Dziękuję Łukaszu, ale wiesz, że to WY tworzycie rajd, a nie organizator, naprawdę!

Dwa słowa ode mnie:

Ano wyjazd był jak najbardziej udany, miał wiele ciekawych aspektów, z tego co na gorąco pamiętam, poza ściganiem się z pociągiem, nawiasem mówiąc to pełen looz, trzeba wymyślić coś bardziej ambitnego, wszak pokonaliśmy ten POŚPIESZNY;) pociąg o 7min!, poza tym to sztolnie b. kopalni Pirytu tuż obok Zakrętu Śmierci, "Cicho wszędzie, głucho wszędzie" w Kopalni odkrywkowej Kwarcu "Stanisław, teoretycznie spóźniliśmy się 30min na rozsadzanie większych głazów;), to usilne próby(udane!) zrobienia ze zwyczajnego owocowego bełta smacznego grzańca z owocami, a że nie padało w takcie 30-30-30 (Deszcze-Sucho-Deszcz), to zrobiliśmy rzeczonego grzańca w kociołku wstawionym do piecyka;) w Orlem...

Byłem pierwszy raz w Izerach i tak mi brakowało zimy... Idealne warunki, tereny do nart biegowych, juz się nie mogę doczekać zimy i śniegu;)

W Wielkim Kotle Śnieżnym, tuż obok Stacji nadawczej RTV był jeden z nielicznych już jęzorów śniegu, wysoki moim zdaniem na jakieś 200m, wąski i stromy powiedzmy na 65-70% i zauważyliśmy ślady ludzkie, że ktoś tamtędy po prostu posuwał do góry. W tym momencie żałowałem że jest ze mną Magda i nie mam raków, bo jak nic wygrałbym od Wojtasa flaszkę za repeat tego przejścia;)

Jeszcze pod koniec drogie piwko w Petrovej Boudzie, tym razem Czesi byli na tyle mili, że nie wezwali pograniczników i po godzince spokojnie poszliśmy dalej, by spędzić naprawdę miły wieczór(nie wiem czy uwierzycie, ale nie byliśmy w stanie przejeść garu bigosu który dla nas przygotowali Jacek z Marcinem z AKT...), potem jeszcze wizyta w prysznicowni z li tylko pompą która holowała wodę ze studni i układanie się do snu;) Gosia, która jako pierwsza wpełzła na strych, zajęła sobie, jak uważała, strategiczne miejsce tuż obok przewodu z kominem... Przynajmniej będzie mi ciepło, twierdziła, jednakże skończyło się mokrym śpiworem i małą ilością snu ze względu na ogromne ciepło od pieca...

Wcześniej jeszcze, Wojtek z Michałem myśleli że zarobią na nas, naiwnych Poznaniakach pare browarów i zaproponowali konkurs pochodzący z Orlego z krzeszłem i pudełkiem zapałek(złapać ustami). Jako że zwyczajnego krzesła w chatce AKT nie uświadczysz, podali do dyspozycji ławkę o 1/3 niższą... Kto próbował, ten wie jakie to utrudnienie.

No i ruszyłem na początek, oczywiście po podparciu się głową przegrałem browara, ale się nie zniechęciłem... W końcu namówiliśmy Zosię żeby to Ona spróbowała i wtedy, ze względu że Zosi brakowało fanta na wejściu, zainwestowałem w Zosię w zamian za ewentualny udział w zyskach. Udało się, "Książęce" wróciło do mnie, a chłopakom kopary opadły, gdyż jak sami przyznali, myśleli że wykonanie tego przy tak niskim stołku to niemożliwe. Brawo Zosiu!!!

Tak na koniec dwa słowa... Moim zdaniem rajd był inny od ubiegłorocznego, zdecydowanie mniej wyluzowany, fakt że też krótszy, wtedy mieliśmy więcej czasu na spokojne pogadanie ze sobą, zapoznanie się, tym razem moim skromnym zdaniem ciut tego czasu zabrakło... a szkoda. Na następne tego typu imprezy myślę że należałoby wykazać większą determinację w dzieleniu całego rajdu na ekipy, "that's the key", przyznaję Tobie rację, Radku. A więc należy kontynuować tą inicjatywę, lecz przemyśleć dokładnie jej formułę i na pewno postarać się to uczynić w mniej stresującym dla studentów(poza AE Poznań :rotfl: ) terminem.

Pozdrawiam, Pete

Zobacz cały wątek

chodzę z kijkami wiele lat: lato, zima, tatry, beskidy, łatwe podejścia, trudne zęjścia, skalne gardziele wysokich przełęczy. używam kijków jednoteleskopowych, sztywnych, zasięg 140-145. zdarza mi się oprzeć b. dynamicznie - dwuteleskopowe nie wytrzymują, chodze z 10 kg plecakiem w partiach skalistych ignorując żelastwo: potrzebuję równowagi - antishock odpada. kijki wymagają dorego timingu, dużego pola widzenia i treningu, treningu, treningu. ja mam zaprawę z nart biegowych( klasycznych ). przy nacisku 5-15kg z jednej ręki kijki oszczędzają kolana, przy zeskoku z wys. większej niż 50-60 cm oszczędzają wszystko
dużo zdrowia leoleo
Data: Sob Wrz 16, 2006 3:06 pm
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 162
Wyświetleń 56294

Zobacz cały wątek

Cytat: Mam pytanie odnośnie nart biegowych Gdzie w pobliżu wrocka można pobiegać na nartach Czy musze jechać aż do Jakuszyc żeby znaleźć przygotowane trasy


Jesli przygotowane trasy to, niestety, najbliższe są Jakuszyce. W Sowich i w Suchych znajdziesz świetne tereny, częto tez i przetarty szlak ale nie są to zrobione trasy. Ponoć miało być coś robione w Kletnie, słyszałem o Srebrnej Górze, a także, że czasem (raz do roku?) robione jest coś w okolicach Wielkiej Sowy i Schroniska "Sowa". Nie znam jednak żadnych faktów, ktore by te pogłoski potwierdzały. Za to wiele znajdziesz terenów po stronie czeskiej - Ricky w Orlickich, Harrachov i w ogóle ta cześć Karkonoszy, czeskie Góry Izerskie....
Data: 03-01-2005 21:02
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 19
Wyświetleń 12202

Zobacz cały wątek

Słuchajcie, to temat o nartach czy o bieganiu !? A jeśli już to może o nartach biegowych?
A swoją drogą na biegowych trasach narciarskich nikt się nie dziwi jak widzi człowieka na sprzęcie dwudziestoletnim. A co do zniszczenia nart po 60-80 przejazdach. Po czeskiej stronie Karkonoszy widziałem gości na nartach przy których nasze polsporty to najnowszy krzyk mody. A pomykali tak, że daj każdemu. I nie specjalnie przejmowali się tym, że obok ktoś (co najśmieszniejsze w zasadzie tylko Polacy) jeździ na Salomonach za 3 koła.
Data: Czw Sty 29, 2009 8:17 pm
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 46
Wyświetleń 1587
dzieki, czyli po prostui mam sobie odgapic trening, tak jak do maratonu, pol maratonu? właściwie ti nie chodzi mi bieg, tylko o skialpinizm, czyli wychodzenie na nartach pod góre, potem zjazd, znowu pod góre... i zapewniam Cie ze wtedy sie uzbiera 1800-2000  przewyzszenia, wysilek jest nieporównywalny ani do jazdy na rowerze, ani do biegu po plaskim na naogach czy tez na nartach biegowych, ze względu na wage nart , wiazań i butow.... dlatego zagadaklem o biegu górskim, bo wydaje mi sie najbardziej zbliżony do skialppiniozmu, czy tez jakl kto woli narciarstwa wysokogórskiego, jak już mowiłem zaczalem jeżdzic na rowerku i napieram tak godzinke przy tętnie ok 170-180, i jakos daje rade, wiem ze na nartach w takim tempie nie dam rady, nie wiem czy olac rowerek, i zaczac samo bieganie? czy przeplatac jedno z drugim?

Zobacz cały wątek

Witam! Chciałbym od tego sezonu zacząć (uczyć się) jeździć na nartach ale nie mam zielonego pojęcia co, jak, kiedy i gdzie? Jako że cześć z Was jeździ na nich maniakalnie to do Was kieruję zapytanie podstawowe a następnie wraz z rozjaśnianiem się wszystkiego w mojej głowie znajdę czas na zadawanie kolejnych pytań. Może zacznę od podstawowego gdyż jak już pisałem nie mam na ten temat zielonego pojęcia - jakie mamy rodzaje nart? Słyszałem coś kiedyś o biegowych, śladowych... i tylko tyle

p.s sorka za płyciznę pytania
Data: 14-10-2008 17:30
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 22
Wyświetleń 2163

Zobacz cały wątek

dzieki, czyli po prostui mam sobie odgapic trening, tak jak do maratonu, pol maratonu? właściwie ti nie chodzi mi bieg, tylko o skialpinizm, czyli wychodzenie na nartach pod góre, potem zjazd, znowu pod góre... i zapewniam Cie ze wtedy sie uzbiera 1800-2000  przewyzszenia, wysilek jest nieporównywalny ani do jazdy na rowerze, ani do biegu po plaskim na naogach czy tez na nartach biegowych, ze względu na wage nart , wiazań i butow.... dlatego zagadaklem o biegu górskim, bo wydaje mi sie najbardziej zbliżony do skialppiniozmu, czy tez jakl kto woli narciarstwa wysokogórskiego, jak już mowiłem zaczalem jeżdzic na rowerku i napieram tak godzinke przy tętnie ok 170-180, i jakos daje rade, wiem ze na nartach w takim tempie nie dam rady, nie wiem czy olac rowerek, i zaczac samo bieganie? czy przeplatac jedno z drugim?
Data: Sro Paź 22, 2003 6:17 pm
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 15
Wyświetleń 2166

Zobacz cały wątek

Zrobiłem małe rozeznanie łódzkiego rynku nart biegowych w porze letniej. Udał mi się znaleźć jedną parę nart biegowych (fińskie na których było napisane Classic - ich długość było na wysokości nadgarstka wyciągniętej ręki) koszt 400 zł po przecenie, buty salomona koszt 220 zł po przecenie, oraz wiązania Salomona za 126 zł. Kijki jedyniekarbonowe w jakiś dzikich cenach, Przecena na ww. sprzęt wynosiła 20 %ceny podstawowej. Moje pytanie jest następujące: narty które widziałem są do stylu klasycznego - czy jest dobra narta dla zupełnie początkującego ?, czy 746 zł za komplet ma sens, czy faktycznie lepiej poczekać, z kilku źródeł słyszałem iż wtórny rynek nart biegowych jest b. płytki, i trudno cokolwiek wyhaczyć sensownego.
Acha narty nazywały się bodajże Holkolen albo Polkollen. I jeszcze jedno wiązania do nart klasycznych i nart ślizgowych są takie same?
Data: Pon Cze 07, 2004 4:53 pm
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 18
Wyświetleń 1144

Zobacz cały wątek

Sprzęt był oglądany na Zielonej, narty na 100% były bez rybiej łuski.
Podpowiedz mi czy styl klasyczny jest odpowiedni dla początkujących ?
Narty łyżwowe wymagają podobno specjanych szlaków a przynajmniej lepiej przygotowanych.
Które z tych nart (klasuczne, łyżwowe)  są dobre do wycieczek biegowych ?
P.S. Buty i wiązania oglądane przez mnie są w systemie SNS jeśli dobrze zapamiętałem - to jest system do klasycznych czy łyżwowych i przede wszystkim czy to dobry system?
Data: Wto Cze 08, 2004 3:57 pm
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 18
Wyświetleń 1144

Zobacz cały wątek

Ostatnio wpadłem na pomysł zakupu nart biegowych. Ponieważ mieszkam na osiedlu a zarazem w bloku najbardziej wysuniętym w Radomiu w kierunku pól i lasów, to tak sobie pomyślałem, że może to stanowić niezłą bazę wypadową nawet do Puszczy Kozienickiej. Trasa cyklicznie odśnieżana dla leśniczych, zatem zasp nie ma. Ale z racji tego, że z biegówkami miałem tyle do czynienia co Kasparov z triathlonem to prosiłbym o kilka porad. W jaki sposób dobiera się deski tego rodzaju w stosunku do wzrostu, kije, wiązania (te chyba są razem z deskami), jakie buty, czego mam się wystrzegać, itp. Ponoć na allegro widziano biegówki w niezłym stanie za 150 zł! Wydaje mi się, że to będzie niezły sposób na zabicie nudnych zimowych dni wolnych od pracy w moim niestety równinnym mieście. Moje zainteresowanie nie jest związane z sukcesami Gwizoń czy Sikory, więc, proszę, nie doradzajcie mi także karabinu . Dzięki z góry i pozdrawiam
Data: Wto, Gru 26, 2006 14:42
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 9
Wyświetleń 1544

Zobacz cały wątek

Cytat: A co do nart to potrzebny jest śnieg. A w Szczecinie... co to śnieg?


A Słowacy radzą sobie i w te bezśnieżne dni...
Mnóstwo tam ludzi biega na nartorolkach.
Ostatnio jest ich trochę na Allegro - nawet są dość tanie. Pewnie tylko do czasu, gdy nie zrobi się na to moda - patrz rakiety śnieżne.
Problem końcówek do kijków nartorolkowych (one powinny być nieco dłuższe od biegowych) Słowacy rozwiązują stosując albo bardzo ostre końcówki widiowe jak w kijkach trekkingowych albo bardzo poszerzone, łukowato ścięte "butki" nordicwalkingowe, co wydaje się dużo lepszym rozwiązaniem, bo nie niszczy asfaltu. Po "miękkim" to raczej na nartorolkach ciężko...
Data: Pon, Gru 22, 2008 14:55
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 13
Wyświetleń 248

Zobacz cały wątek

Cytat: Sanie na drodze do Morskiego Oka... /-/ ...można się więc domyśleć, że jazda w takich warunkach nie jest marzeniem biegówkowicza


Można...!
Sam za cholerę nie wpadł bym na pomysł nart biegowych na tej akurat drodze. Przecież ona jest codziennie rozjeżdżana także samochodami.
A tak w ogóle to do każdego zimowego pomysłu można podejść z pazurami i... zostać w domu.
Mnie na drodze na Chochołowską było fajnie pomimo wielu mijanych kuligów i... nic na to nie poradzę.
Data: Sob, Kwi 12, 2008 17:30
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 25
Wyświetleń 747

Zobacz cały wątek

w Sklepie Podróżnika sa teraz przeceny, niestety tylko dla posiadaczy Kart rabatowych i Klubowych, ale można sobię takową łatwo wyrobić (zakup poradnika "Na nartach biegowych" za 18zł lub wpis na forum.sp.com.pl)
podaję kilka przykładowych cen:
-buty NN75 z kartą za 99zł (bez 120zł)
-wiązania NN75 30zł (z kartą rabatową na wszystko jest 5% mniej)
-kijki od 59zł
-narty do 49mm są przecenione -40% (głównie rossignol)
-narty alpina -30%
-śladówki rossignol i domeyko -30%
-a przy zakupie 1 zestawu druga para określonych modeli nart można dostać za 50% mniej...

Przykładowy zestaw biegowy na system NN75 wyniesie już 329zł...z nowszymi wiązaniami niestety trochę drożej do 500zł można coś wybrać...
-wiązania NNN 139zł
-wiązania SNS 129zł

pozdrawiam Smile
jeśli śnieg dopisze to będzie gdzie wykorzystywać biegówki na miejscu Smile
Data: 2007-01-26, 22:47
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 1
Wyświetleń 283

Zobacz cały wątek

Jarzo,

chyba za wyjątkiem mnie nikt we Wrocławiu nart biegowych nie smaruje. Ja mam trochę smarów i klistry, ale nie na łuskę. Na miejscu możesz nasmarować - przy biurze w wypożyczalni. Mogę Ci jeszcze doradzić bardzo prostą metodę - zwykłą świecą dobrze nartę nasmarować nawet łuskę a na końcu przez ręcznik papierowy ciepłym żelazkiem. Pomoże - z tym, że na podbiegach mogą trochę się cofać - musisz mieć mocne ręcę.
A nie chcielibyście pojechać 26,27,28? Mamy dość tanie pokoje i ja jadę z żoną i dzieckiem.

Pozdr.
Artur
Data: Pon Gru 15, 2008 10:23
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 30
Wyświetleń 1201

Zobacz cały wątek

Cześć wam!

Sorry że trochę chwalę, ale akurat wróciłem z Val de Fiemme. Warunki piękne, trasy biegowe przecudne, szczególnie podobał mi się płaskowyż Passo di Lavazzo. Długie, wypasione szerokie biegackie nartostrady na 1850m nad p.m. Codziennie biegałem po 3-4 godziny przeważnie doliną. Niestety nie złapałem się na Marciallonge - była dzień po moim wyjeździe, ale zwiedziłem tą trasę doskonale od Canazei do samego Cavalese.
Na trasach pełno zawodowców, u nas w Jakuszycach ich znacznie mniej. Było również dużo skandynawów, polaków niestety nie widziałem
Polecam wszystkim miłośnikom nart biegowych te okolice.
Bennet, gdzieś za 2 tygodnie będę się wybierał do Jakuszyc, więc mam nadzieję tym razem dojdzie do spotkania
Pozdr. serdecnie.
Słyszałem, że warunki w Jakuszycach są rewelacyjne.
Data: Wto Sty 27, 2009 09:26
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 239
Wyświetleń 21606

Zobacz cały wątek

Cytat: Teoretycznie i znad klawiatury do nart podchodząc, może to śmieszyć, ale dla praktyków wszystko jest zupełnie jasne - kulig to zazwyczaj kilka par sań, a poza tym ślady zostawiają także konie. Idąc na cięższych nartach po kopnym śniegu wolę czasem te końskie ślady zamiast wąskich, głębokich i rzadko równoległych śladów płóz.
Natomiast, gdy przejedzie kulig: duże sanie i ileś tam małych za nim, turystyczna jazda na nartach biegowych po ich śladach jest już wspaniała...

Tak wygląda teoria gdy się siedzi przy klawiaturze.
Sanie na drodze do Morskiego Oka robiły ze śniegu sieczkę pod którą można było od czasu do czasu trafić na zmarźnięte koleiny - można się więc domyśleć, że jazda w takich warunkach nie jest marzeniem biegówkowicza.
Data: Sob, Kwi 12, 2008 17:05
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 25
Wyświetleń 747

Zobacz cały wątek

Cytat: Wczoraj z Michałem zapoczątkowaliśmy treningi na wydmie (przynajmniej ja zapoczątkowałem )
Zatargaliśmy też na wydme dwa duże chojaki, coby zablokować drogę rozjeżdżaczom wydmowym.

Cytat: Z ciekawostek wydmowych - znaleźliśmu odcinki na wydmie, gdzie przez 100-200m zalegała 2 cm. warstwa śniegu. Dla fanatyków nart biegowych to chyba starczy na rozpoczęcie sezonu?

Cytat: Czas umówić się na sobotę. Radku, czy godzina 8.00 na rondzie w Michalinie Ci pasuje? AS, możemy o Ciebie zahaczyć, co Ty na to? Pozostali Agenci też mile widziani !


A jaką trasą będziecie biegli? Pytam bo "grupa marysińska" rusza spod szlabanu na Kościuszkowców o 9. Czy nasze szlaki się czasem gdzieś nie krzyżują? Może jest szansa na wymianę uścisków dłoni Agentów?
Data: Pią Lis 30, 2007 10:45
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 3742
Wyświetleń 119272

Zobacz cały wątek

Cytat: r102 napisał(a): no nie wiem czy przeciętnego

polskiego biegacza tak bardzo stać na kurteczkę

za równowartość połowy tego co jego dzieci mają

na miesiąc na jedzenie i ubranie

kupioną w celu jedynie wydania opinii o goretexie,

bo i tak do biegania w zimie wystarczy wiatrówka
z strefami "wentylacji" za kilkadziesiąt złotych...


r102 temat byl o cienkich ubraniach z membrana gore/sympate- tex czy nie (coby moze trzymac sie stricte tematu- dodam- ubrania BIEGOWE, a nie jakies tam gorskie, czy do nart biegowych, na zeglarstwo albo na skoki spadochronowe ). Dlaczego odchodzisz od tematu dyskusji i piszesz zszokowany o miesiecznej racji zywnosciowej ??? Napisz po prostu- nie kupuje ciuchow w tej kategorii cenowej i kropka. Kazdy Cie zrozumie, ja tez nie jezdze Ferrari . Ale nie pisz bezpodstawnych bzdur o plastikowym worku do smieci skoro z niczym innym nie miales do czynienia. Ok? Takie wypowiedzi nikomu nic nie daja, krytykujesz bezkonstruktywnie. A ludziom, ktorych stac na taki equipment, ucinasz mozliwosc dowiedzenia sie o sprzecie Hi-Tech naprawde swietnej jakosci.
pzdr.
Cytat: Witam!

Jak wskazuje mój opis dopiero zaczynam bieganie. W gimnazjum trochę się ruszałem, potem przez liceum przestałem i teraz pragnę powrócić do biegania. Zawsze problem sprawiało mi bieganie zimą. Jak się ubrać, żeby można przebiec planowany dystans? Ile można biegać zimą? Czy to zależy od temperatury?



bo niektórzy/niektóre? chyba nie zauważyli...
Data: Czw Wrz 18, 2008 18:54
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 107
Wyświetleń 7131

Zobacz cały wątek

Cytat: no nie wiem czy przeciętnego

polskiego biegacza tak bardzo stać na kurteczkę

za równowartość połowy tego co jego dzieci mają

na miesiąc na jedzenie i ubranie

kupioną w celu jedynie wydania opinii o goretexie,

bo i tak do biegania w zimie wystarczy wiatrówka
z strefami "wentylacji" za kilkadziesiąt złotych...


r102 temat byl o cienkich ubraniach z membrana gore/sympate- tex czy nie (coby moze trzymac sie stricte tematu- dodam- ubrania BIEGOWE, a nie jakies tam gorskie, czy do nart biegowych, na zeglarstwo albo na skoki spadochronowe ). Dlaczego odchodzisz od tematu dyskusji i piszesz zszokowany o miesiecznej racji zywnosciowej ??? Napisz po prostu- nie kupuje ciuchow w tej kategorii cenowej i kropka. Kazdy Cie zrozumie, ja tez nie jezdze Ferrari . Ale nie pisz bezpodstawnych bzdur o plastikowym worku do smieci skoro z niczym innym nie miales do czynienia. Ok? Takie wypowiedzi nikomu nic nie daja, krytykujesz bezkonstruktywnie. A ludziom, ktorych stac na taki equipment, ucinasz mozliwosc dowiedzenia sie o sprzecie Hi-Tech naprawde swietnej jakosci.
pzdr.
Data: Czw Wrz 18, 2008 12:20
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 107
Wyświetleń 7131

Zobacz cały wątek

Witam
Grudzień witamy nowymi promocjami.
Od dzisiaj rozpoczynamy dwie nowe promocje:
Skalnik przy Ładnej 4/6 we Wrocławiu sprzedaje całą odzież narciarską dziecięcą po 99! W ofercie jest szeroki wybór kurtek i spodni oraz kombinezonów narciarskich firm Dare to Be, Regata i Campus.

Drugą promocję szykujemy dla amatorów nart biegowych. Od dzisiaj cała odzież biegówkowa w sklepach przy Ładnej 4/6 i Bogusławskiego 45 jest tańsza od 30 do 50%

Ponieważ nie słabnie Wasze zainteresowanie promocją „Co trzecia rzecz za darmo” w której kupując trzy produkty najtańszy otrzymujesz za darmo przedłużamy ją do 9 grudnia.

Od dzisiaj w Skalniku przy Ładnej 1a działa stoisko ze sprzętem skitourowym. Do końca przyszłego tygodnia powinno być juz w pełni zatowarowane.

Będziemy tu oferować narty firm Dynafit, Silvretta i Hagan, buty Scarpa i Dynafit, wiązania Silvretta i Dynafit, kije Masters, akcesoria Colltex, Arva.

W grudniu nieznacznie zmienią się godziny otwarcia sklepów.
Organizujemy 2 niedziele handlowe 16 i 23 grudnia – czynne od 10:00 do 17:00
W Wigilię czynne od 10:00 do 14:00
W Sylwestra sklepy są zamknięte

Skalniki czynne są od poniedziałku do piątku od 10:00 do 19:00, w soboty od 10:00 do 17:00

Zapraszamy do naszych sklepów we Wrocławiu.

Skalnik ul. Polaka 20, tel. 071-321-48-84
Skalnik ul. Bogusławskiego 45, tel. 071-332-72-23
Skalnik ul. Ładna 1a (obuwie i sprzęt turystyczny), tel. 071-322-34-62
Skalnik ul. Ładna 4/6 (odzież turystyczna), tel. 071-321-38-36

Oraz do naszego sklepu internetowego
Data: Sro Gru 26, 2007 10:10 pm
 
Wątek: Zobacz temat
Wyświetleń 312

Zobacz cały wątek

Nawet jesli mieszkasz w Norwegi 20 lat i masz wspolmalozonka norwega a nie masz nart, przynajmniej biegowych to oznacza ze twoja integracja ze spoleczenstwem norweskim sie jeszcze nie rozpoczela (a z pewnoscia sie nie zakonczyla). Norwegowie rodza sie bowiem "z nartami na nogach" i nieuzywanie nart w tym kraju jest uwazane za co najmniej "dziwne". Wiec moze i Ty powinienes sie zastanowic nad zakupem tego sprzetu jezeli jeszcze tego nie zrobiles.
Zwlaszcza ze to sie moze okazac calkiem przyjemne

Narty biegowe- sa po zakupie sa niezwykle tanie w uzyciu, swietnie sluza rowniez do rozwiazywania problemu depresji zimowej (pewnie juz wiecie wiec dlaczego gdy w Norwegi jest zima a nie ma sniegu kraj ten pograza sie w zalobie). Prawie w kazdej czesci tego kraju gdzie jest choc troche cywilizacji znajdziesz przygotowane trasy biegowe (zreszta po tym pozajesz zima ze tu jest cywilizacja bo pierwszego czlowieka mozesz spotkac wielokrotnie dopiero nastepego dnia ) Trasy czesto sa oswietlone do godziny 23 tak aby nikt nie mial wymowki ze nie zdazyl na narty bo bylo za pozno.

Wlasnie teraz wielu z nas wyjezdza na Wszystkich Swietych do Polski. Zapraszam do przeczytania artykulu w dziale Sport o zakupie nart biegowych w Polsce celem uzywania ich w Norwegi
link:
Data: Mon Oct 29, 2007 7:28 pm
 
Wątek: Zobacz temat
Wyświetleń 711

Zobacz cały wątek

Wypożyczalnie nart i rowerów

1. ADAM SKI, wypożyczalnia, nart i serwis, wypożyczalnia nart biegowych oraz na miejscu tor narciarstwa biegowego
ul.Przemysłowa 4
tel. 033 855 27 91, 0 605 677 294

2. BC Cross sklep, wypożyczalnia nart, snowboard, ski-serwis, skutery śnieżne, snowscoot jeepy i quady. Organizacja imprez integracyjnych.
ul. Fiedorowska 5
tel: 033/855 36 20
502 686 260, 503 620 386

3. Bike&Skisklep sklep, serwis, wypożyczalnia
ul. Kolejowa 4
tel: 033/855 20 13

4. Kubalonka Sport Serwis
serwis, wypożyczalnia, sklep
Kubalonka (obok wyciagu narciarskiego)
tel: 0604 589 995

5. MCZ - Sport sklep, wypożyczalnia, serwis
ul. 1 Maja 35 Wisła Oaza
tel: 033/855 13 15

6. Nartus Wypożyczalnia, serwis, sklep
Soszów, Kiczera, Rowienki
tel: 033/857 70 02
kom: 0 508 070 677

7. POLYSPORT sklep, wypożyczalnia, serwis
ul. Partecznik 7
tel: (33) 855 19 20

8. Sport Rent sklep, wypozyczalnia, serwis
ul. Czarne 1
tel: 033/855 25 07, 0602 515 954

9. WW Snow Sport sklep, wypożyczalnia, serwis
ul. 1 Maja 75
tel: 033/858 38 88
601 438 915
Data: Pią Paź 05, 2007 11:35 am
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 11
Wyświetleń 2873

Zobacz cały wątek

Witam serdecznie. Sobotę i niedzielę spędziliśmy na stokach Jurgowa. Testowaliśmy nowe wyciągi oraz trasy zjazdowe oraz zrobiliśmy rekonesans pod katem nart biegowych. Gratulujemy lokalizacji nowej stacji narciarskiej. Widoki z Wierchu Górków należą do najpiękniejszych w Polsce. Trasa idealnie nadająca się dla miłośników carvingu przygotowana przez zespół znający się na swojej robocie. Nowoczesne urzadzenia wyciągowe, stylowa architektura budynków technicznych, wspaniałe położenie, łatwy dojazd i duży parking sprawi, że w krótkim czasie będzie to jedna z lepszych stacji w dolinie Białki. Dzisiaj naocznie przekonaliśmy się jak wspaniałe tereny dla narciarstwa biegowego posiada Jurgów - zarówno w kierunku Podspadów jak i samego Jurgowa nie mówiąc już o Magurze Spiskiej. Dzisiaj bardzo nam brakowało aby gdzieś koło godziny 12 zamienić carvingi na biegówki bo jeździliśmy od samego rana ciesząc się perfekcyjnie przygotowanym stokiem i niewielką ilością ludzi. Jak śpiochy przyjechały to już było tłoczniej na trasach więc zakończyliśmu śmiganie. Pozdrawiamy Jurgów i gratulujemy świetnego projektu.
Data: Nie 10 Lut, 2008 19:32
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 14
Wyświetleń 5878

Zobacz cały wątek

heh...
pięknie było, nawet, jeżeli wziąć pod uwagę mokry, ciężki śnieg i złe smarowanie (to był test nowych nart...)

Niestety znowu się miniemy i nie poznam tajników GPS-a; ja od czwartku zapodaję na wyjazd turowy w Karkonosze...

Jeżeli chcesz jechać na jeden dzień na bieżki i jesteś zmotoryzowany, to odradzam okolice Śnieżnika (dużo pieszych śladów) na rzecz okolicy Czarnej Góry albo Kletna - tam widziałem dużo więcej narciarskich śladów , a pod samo schronisko szybko się myka dzięki przygotowanej trasce....

Swoja drogą szkoda, że w tych rejonach bieżki jeszcze nie są tak popularne, chociaż muszę przyznać, że coś w tym temacie zaczyna się ruszać:
w schronisku nocowało było ładnych parę nart biegowych (z naszą trójką będzie około 10), dojeżdżająć do Międzygórza minęliśmy liczną grupę na bieżkach....

Ludzie w środku narciarskim w Czarnej Górze dostrzegają także potrzeby narciarza biegowego, co prawda przygotowywanie jednej "ślepej" trasy to działanie raczej marketingowe, zdecydowanie za mało jak na możliwości tego terenu, który spokojnie może być drugimi Jakuszycami...

Pomimo tego, jak tylko śnieg będzie nośny, zachęcam do spróbowania "bieżek po Śnieżnicku"; dobre ostre zjazdy i piękne widoki (czasami :))
Data: 20-02-2006 21:50
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 18
Wyświetleń 6118
Wypożyczalnie nart i rowerów

1. ADAM SKI, wypożyczalnia, nart i serwis, wypożyczalnia nart biegowych oraz na miejscu tor narciarstwa biegowego
ul.Przemysłowa 4
tel. 033 855 27 91, 0 605 677 294

2. BC Cross sklep, wypożyczalnia nart, snowboard, ski-serwis, skutery śnieżne, snowscoot jeepy i quady. Organizacja imprez integracyjnych.
ul. Fiedorowska 5
tel: 033/855 36 20
502 686 260, 503 620 386

3. Bike&Skisklep sklep, serwis, wypożyczalnia
ul. Kolejowa 4
tel: 033/855 20 13

4. Kubalonka Sport Serwis
serwis, wypożyczalnia, sklep
Kubalonka (obok wyciagu narciarskiego)
tel: 0604 589 995

5. MCZ - Sport sklep, wypożyczalnia, serwis
ul. 1 Maja 35 Wisła Oaza
tel: 033/855 13 15

6. Nartus Wypożyczalnia, serwis, sklep
Soszów, Kiczera, Rowienki
tel: 033/857 70 02
kom: 0 508 070 677

7. POLYSPORT sklep, wypożyczalnia, serwis
ul. Partecznik 7
tel: (33) 855 19 20

8. Sport Rent sklep, wypozyczalnia, serwis
ul. Czarne 1
tel: 033/855 25 07, 0602 515 954

9. WW Snow Sport sklep, wypożyczalnia, serwis
ul. 1 Maja 75
tel: 033/858 38 88
601 438 915

Zobacz cały wątek

mam takie spostrzeżenie:
w ostatnią sobotę (2006-01-28) byłem w Górach Sowich na bieżkach (standardowa trasa Bielawa - przełęcz Jugowska - Wielka Sowa i na zad) i rzuciły mi się w oczy ślady skuterów ;

Na odcinku Wielka Sowa - przełęcz Jugowska (grzbietem, czerwonym szlakiem) cały las jest dosłownie porozjeżdżany skuterami - miejscami jest po 4-5 śladów, z których niektóre strasznie kręcą pomiędzy drzewami.

Na zdrowy rozum ślad skutera to spore korzyści - człowiek na pieszo się tak nie zapada, w trudnych warunkach pogodowych może stanowić jedyną wskazówkę gdzie iść, więcej; sytuacja na szlaku nie jest ciekawa - jest dużo powalonych drzew, tak że szlak w swoim pierwotnym przebiegu jest nie do przejścia (przejechania), stąd pewnie te kluczenie pomiędzy drzewami, tylko niech mi ktoś wytłumaczy: czy koniecznie jeżeli ktoś skuterem ominął kłodę z prawej strony, to kolejny musi ominąć z lewej, a jeszcze jeden ślad musi iść jeszcze inaczej..????

Zdarzały się miejsca, kiedy ślad rozdzielał się na trzy z czego dwa szły w odległości 2-3 metrów, a trzeci dosyć mocno opadał w dół... takie sytuacje na pewno nie wpływają dobrze na orientacje w terenie... żeby być sprawiedliwym muszę dodać, że trzy ślady spotykały się na Koziej przełęczy (ale nie dam głowy, czy to były akurat te..)

Jeszcze gorszym przykładem jest strasznie rozjeżdżona droga Trzy Buki - przełęcz Jugowska - łącznie z radosnym wjeżdżaniem na skarpy - czy naprawdę nie można jeździć jeden za drugim? Czy skutery są tak zaprojektowane, że jazda po wcześniejszym śladzie powoduje uszkodzenie podwozia albo gąsienicy??????????

Kończę ten pełen oburzenia post z pewną refleksją, że sam na nartach biegowych nie zachowuję się inaczej - także jeżdżę "na skuśkę", przez las, ale moim zdaniem ślady nart wyglądają dużo estetyczniej :)
Data: 30-01-2006 23:08
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 4
Wyświetleń 1497

Zobacz cały wątek


Marcin Hetnał2008-09-08, ostatnia aktualizacja 2008-09-08 08:03

Gmina Istebna szykuje kolejną atrakcję dla turystów. Do cenionych w całej Europie tras rowerowych dołączą niedługo całoroczne trasy dla miłośników nart biegowych i nartorolek.
Przez pobliskie Laliki przebiegać będzie nowoczesna droga ekspresowa. A Istebna stawia na ekologię i buduje "autostrady" dla miłośników zdrowego trybu życia i ruchu na powietrzu. To mają być trasy o bardzo wysokim standardzie.

- Będzie to oferta przede wszystkim dla turystów, ale również dla sportowców - w przyszłości chcemy tu organizować zawody - mówi Wiesław Legierski, koordynator projektu.

- Nowe trasy mają mieć prawie 3 kilometry długości. Całość będzie oświetlona i oznakowana, a dwie trzecie wyasfaltowane. Obok znajdą się parkingi. Powstanie drewniany budynek techniczny, a w nim szatnia, siłownia, wypożyczalnia sprzętu i kawiarenka. Przy okazji chcemy wyremontować pobliski amfiteatr - dodaje Legierski.

Trasy powstaną w dwóch miejscach. Niedaleko gimnazjum i amfiteatru zbudowany zostanie odcinek o długości 1,4 kilometra, w Istebnej-Zaolziu 560 metrów asfaltowej trasy dla nartorolek i 800 metrów żwirowej alejki w lesie. Nowe trasy zostaną też połączone z istniejącymi już szlakami. Będą mogli z nich korzystać także rowerzyści i rolkarze.

- W tej chwili w Istebnej wciąż brakuje takiej infrastruktury, a potrzeby są duże. Odwiedza nas mnóstwo turystów i trzeba im zaproponować coś więcej niż tylko chodzenie po górach - tłumaczy Legierski.

Na razie jest gotowy kompleksowy projekt inwestycji. Został już zatwierdzony przez władze gminy, teraz czeka na wszystkie niezbędne pozwolenia. Z przetargiem trzeba będzie już poczekać do wiosny. Ze względów finansowych i proceduralnych będzie podzielony na kilka etapów. Wykonanie planów potrwa trzy lata i kosztować będzie 6,5 mln zł.
Data: Pon Wrz 08, 2008 8:49 pm
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 193
Wyświetleń 24718

Zobacz cały wątek

Zdecydowanie styl klasyczny jest dla początkujących. Po pierwsze nie wymaga przygotowanych tras jak łyżwa, po drugie technicznie jest prostszy a po trzecie sprzęt jest tańszy. Co do tego ostatniego, to sprzęt do obu stylów jest oczywiście inny. Do łyżwy używa się nart krótszych, natomist główna różnica to wiązania i buty.W wiązaniach do łyżwy but odchyla się nie w płaszczyźnie pionowej ale po skosie.
Do łyzwy wymagane są faktycznie przygotowane trasy (szerszy tor jazdy). W związku z tym do wycieczek biegowych zdecydowanie klasyk. Jednak tutaj też są różnice. Narty do biegania po terenach nieprzygotowanych lub częściowo przygotowanych (jak np. dukty leśne) powinny byc trochę szersze (często takie narty oznacza się jako "turystyczne"). Ponadto jeśli przewidujesz jazdę po bezdrożach powinieneś rozważyć zakup nart ze wzmonionymi krawędziami w części środkowej nart. Nie tylko zapewnia to lepszą przyczepność ale wydłuża też żywotnośc nart.
Co do wiązań to SNS Profile (bo o tych zapewne piszesz) są OK. najważniejsze, żeby buty miały jedną lub dwie "rynienki". Zapewnia to stabilne prowadzenie narty. A tak w ogóle to poza SNS niewiele jest w Łodzi do kupienia. Sprawdzałeś na Allegro? "Baciula" ma coś nowego.
WIęcej możesz znależć np. na stronie Masz tam linki do innych stron. Ponadto a także sklep
Jeszcze coś. Jak będziesz kupował buty to pamietaj, że niskie może ci się nasypać śnieżek . Także raczej buciki wyższe niż niższe.
Data: Wto Cze 08, 2004 9:24 pm
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 18
Wyświetleń 1144

Zobacz cały wątek

No za duzo chetnych to narazie nie ma. Czy naprawde tak malo Polakow przebywajacych tu w Norwegi zazywa tego sportu?
W kraju gdzie narciarstwo biegowe jest tak powszechne?

Tych co nart jeszcze nie maja a chca kupic odsylam do watku o zakupie nart biegowych w dziale Sport:
Data: Thu Nov 29, 2007 9:32 am
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 3
Wyświetleń 1024

Zobacz cały wątek

Gratka dla miłośników i zapaleńców staroci: 2 pary nart biegowych produkcji Dynamo Lwów i Mukaciewo z ok 1980 roku z polskimi wiązaniami. Wszystko orginalnie zapakowane, nieużywane. Po bliższe informacje wysyłajcie "privatnego sługę".
Pozdrowieństwa
Katia
Data: Sro Wrz 26, 2007 10:42 pm
 
Wątek: Zobacz temat
Wyświetleń 396

Zobacz cały wątek

Samorządowcy przeciw likwidacji tras kolejowych

Dolnośląska Organizacja Turystyczna i samorządowcy województwa protestują przeciwko planowanej przez PKP likwidacji linii kolejowych: Jelenia Góra-Szklarska Poręba oraz Kłodzko-Kudowa Zdrój. Zdaniem PKP, stan techniczny linii nie pozwala na ich bezpieczną eksploatację.

Jak powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej wicemarszałek woj. dolnośląskiego Piotr Borys, władze województwa są zaskoczone decyzją PKP i nie będą się na nią godziły.

Do miejscowości Polanica Zdrój, Duszniki Zdrój i Kudowa Zdrój blisko 10 proc., czyli ponad 21 tys. turystów dojeżdża koleją, a do Szklarskiej Poręby nawet więcej, bo 13 proc., czyli ponad 27 tys. - mówił Borys.

Obecni na konferencji dolnośląscy samorządowcy zwracali uwagę, że z tych połączeń kolejowych licznie korzystają amatorzy turystyki rowerowej, czy nart biegowych, przejeżdżający w tym celu np. w Góry Izerskie.

Trasa Jelenia Góra - Szklarska Poręba jest ponadto fragmentem projektowanego połączenia Wrocławia z czeskim Harachovem, które zdaniem wicemarszałka województwa Tadeusza Draba mogłoby zostać uruchomione za dwa lata. Natomiast jeśli decyzja PKP zostanie utrzymana, to "zamkną nam akurat kawałek w samym środku".

Dlatego jeszcze w tym tygodniu marszałek woj. Marek Łapiński pojedzie do Warszawy, gdzie z przedstawicielami ministerstwa infrastruktury oraz PKP będzie rozmawiał o utrzymaniu połączeń.

Tymczasem jak powiedział PAP w poniedziałek Krzysztof Wójcik z Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu, decyzja o wykreśleniu obu połączeń z nowego rozkładu jazdy, który będzie obowiązywał od grudnia, była podyktowana stanem technicznym torów, a w związku z tym względami bezpieczeństwa.

Remont trasy Jelenia Góra-Szklarska Poręba ma kosztować około 30 mln zł. Jak zaznaczył Wójcik, złożony został wniosek o dofinansowanie go ze środków PKP, ale nie wiadomo jeszcze czy decyzja o likwidacji połączenia zostanie cofnięta.

Zależy nam na tym, aby mieć jak najwięcej czynnych tras, bo udostępniamy je i mamy z tego pieniądze. Niestety obie te linie mają znaczenie miejscowe i nie możemy w takim przypadku ubiegać się o dotacje unijne - dodał.
Data: Pon Sie 25, 2008 6:10 pm
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 27
Wyświetleń 1891

Zobacz cały wątek

Cytat: Poza klasycznymi rolkami istnieje cos takiego jak rellerskies. Odpowiednik nart biegowych ale na rolkach. To tez jest niezwykly fun. U nas to mniej popularne ale w Skandynawii bardzo.


Widziałem raz gościa na takim sprzęcie u siebie na Tarchominie. Szczęka opada
Data: Sob Paź 25, 2008 19:59
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 229
Wyświetleń 25884

Zobacz cały wątek

Witam,
jestem na tym forum od niedawna wiec przepraszma za niedopatrzenia.

Jezeli chodzi o biegowki to roznice miedzy stylem klasycznym a lyzwowym sa dosc znaczne, po pierwsze inny sprzet:
1) co prawda da sie biec lyzwa na nartach klasycznych ale jak ktos uzyl klistru=smaru na przyczepnosc to bedzie to bardzo trudne = zadnego slizgu.
2) po drugie narty do klasyka sa innej dlugosci i twardosci, dlugosc i twardosc zaleza od uzytkownika, jego wzrostu i masy ciala. Narta za miekka bedzie uciekala w fazie odbicia - mowa o lyzwie, a na zbyt twardej zwlaszcza poczatkujacy bedzie sie slizgac, podobnie ze zla dlugoscia, klasyk to ogolnie wzrost +15-20cm a lyzwa wzrost +5-10cm i twardsza ale to mozna dobrac tylko w sklepie na przyrzadzie, ewentualnie samemu przy pomocy kolegi i odrobiny zdolnosci.
3) smarowanie nart, do lyzwy uzywa sie tylko smaru bazowego a na niego kladzie sie smar poslizgowy czy fluorowy, jednaroazowy zabieg starcza na 20-50km im lepszy smar tym szybciej sie zciera. Smarowanie nart klasycznych to szkola magii, smaruje sie 2 roznymi smarami, no oczywiscie na bazowy. Srodek narty to klister-taki rodzaj kleju aby faza odbicia byla mozliwa, prod i tyl narty to smar poslizgowy aby dalo sie zjezdzac. Nietrafienie w temperature ze smarami zwlaszcza klistrem to porazka = przyklejony snieg i zadnej jazdy. To jest jeden z powodow dlaczego wole lyzwe.
4) narty z luska - dobre i nie tylko dla poczatkujacych, sa to tak zwane narty sladowe a nie biegowe, ich przeznaczenie to poruszanie sie w kopnym sniegu i przecieranie szlakow, nie nadaja sie zbytnio na przygotowana trase = nie pasuja dobrze do rowka. Dla poczatkujacych polecam ja od nich zaczynalem, nie wymagaja smarologii i specjalnych tras biegowych.
5) Wiazania, buty i kije - raczej wg. wlasnych preferencji, jeden z poprzednickow wymienial pare dobrych firm. Jedna uwaga koje do klasyka sa wykonywane glownie z laminatow szklanych = tanie ale ciezsze i slabsze. Kija do lyzwy sa z dodatkiem laminatow ogolnie mowiac poliweglowych = lzejsze i sztywniejsze. Do czego zmiezam kije z wlukien szklanych sa lamliwe zwlaszcza jezeli ktos jestwysoki i dosc ciezki to do lyzwy nie polecam kijow z laminatow szklanych, sam taki zlamalem.
6) rozklad sily - przy biegu stylem klasycznym rozklad sil jest mniej wiecej 80:20 rece:nogi, a przy lyzwie 50:50, partie miesni podobne ale nie do konca - inaczej pracuje np. stopa.
Pozdrawiam i zycze duzo radosci na sniegu.
Data: Sob Gru 13, 2008 11:06
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 30
Wyświetleń 1201

Zobacz cały wątek

trasa ma 10 km, praktycznie 7 biegnie taką drogą, podejścia są 2.
1 za Zbójnicką chatą (około 500 m 120m w pionie), 2 na podejściu do szczytu, (około 1km 270 m w pionie), znając Czechów myślę, że w sezonie jest ona przygotowana do nart biegowych, tak jak większość innych np w Górach Orlickich
Data: 13-05-2008 23:54
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 14
Wyświetleń 1647

Zobacz cały wątek

Cytat: Może jakieś światłe rady dla początkującego adepta nart biegowych

Cytat: która deprecjonuje pytanie, a pewnie także pytającego



Begi, to Ty mnie deprecjonujesz pisząc, że ja Ciebie deprecjonuję.

Wracając do problemu kropki. Ważniejszy od nadajnika jest odbiornik. Oto Kanadyjska kropka przy różnych krojach czcionki na przeglądarce:
Data: Sro Sty 07, 2009 23:25
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 16779
Wyświetleń 588731

Zobacz cały wątek

Ja dziś drugi dzień wprawiam się w jeździe na świeżo skompletowanym sprzęcie po Parku Szymańskiego na Woli. Idzie mi średnio, ale coraz lepiej. Jutro chyba trzeci dzień wprawek.

Może jakieś światłe rady dla początkującego adepta nart biegowych (do klasyka)?
Data: Sro Sty 07, 2009 22:05
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 16779
Wyświetleń 588731

Zobacz cały wątek

Z tego co się orientuje to z łuską narty są przeznaczone do biegania techniką klasyczną. Nie zmienia to faktu że przody i tyły nart należy smarować odpowiednimi mazidłami. Byłem dzisiaj w sklepie aby zasięgnąć języka ale byłem bardzo zdziwoiny jak obługa mnie poinformowała że kolega który zna się na nartach biegowych jest dzisiaj nieobecny w pracy. Zaznaczam że był to sklep specjalistyczny z nartami.
Trochę można poczytać w tym miejscu.
Data: Sro Lis 26, 2008 21:59
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 30
Wyświetleń 1201
Samorządowcy przeciw likwidacji tras kolejowych

Dolnośląska Organizacja Turystyczna i samorządowcy województwa protestują przeciwko planowanej przez PKP likwidacji linii kolejowych: Jelenia Góra-Szklarska Poręba oraz Kłodzko-Kudowa Zdrój. Zdaniem PKP, stan techniczny linii nie pozwala na ich bezpieczną eksploatację.

Jak powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej wicemarszałek woj. dolnośląskiego Piotr Borys, władze województwa są zaskoczone decyzją PKP i nie będą się na nią godziły.

Do miejscowości Polanica Zdrój, Duszniki Zdrój i Kudowa Zdrój blisko 10 proc., czyli ponad 21 tys. turystów dojeżdża koleją, a do Szklarskiej Poręby nawet więcej, bo 13 proc., czyli ponad 27 tys. - mówił Borys.

Obecni na konferencji dolnośląscy samorządowcy zwracali uwagę, że z tych połączeń kolejowych licznie korzystają amatorzy turystyki rowerowej, czy nart biegowych, przejeżdżający w tym celu np. w Góry Izerskie.

Trasa Jelenia Góra - Szklarska Poręba jest ponadto fragmentem projektowanego połączenia Wrocławia z czeskim Harachovem, które zdaniem wicemarszałka województwa Tadeusza Draba mogłoby zostać uruchomione za dwa lata. Natomiast jeśli decyzja PKP zostanie utrzymana, to "zamkną nam akurat kawałek w samym środku".

Dlatego jeszcze w tym tygodniu marszałek woj. Marek Łapiński pojedzie do Warszawy, gdzie z przedstawicielami ministerstwa infrastruktury oraz PKP będzie rozmawiał o utrzymaniu połączeń.

Tymczasem jak powiedział PAP w poniedziałek Krzysztof Wójcik z Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu, decyzja o wykreśleniu obu połączeń z nowego rozkładu jazdy, który będzie obowiązywał od grudnia, była podyktowana stanem technicznym torów, a w związku z tym względami bezpieczeństwa.

Remont trasy Jelenia Góra-Szklarska Poręba ma kosztować około 30 mln zł. Jak zaznaczył Wójcik, złożony został wniosek o dofinansowanie go ze środków PKP, ale nie wiadomo jeszcze czy decyzja o likwidacji połączenia zostanie cofnięta.

Zależy nam na tym, aby mieć jak najwięcej czynnych tras, bo udostępniamy je i mamy z tego pieniądze. Niestety obie te linie mają znaczenie miejscowe i nie możemy w takim przypadku ubiegać się o dotacje unijne - dodał.

Zobacz cały wątek

Wczoraj z Michałem zapoczątkowaliśmy treningi na wydmie (przynajmniej ja zapoczątkowałem )
Zatargaliśmy też na wydme dwa duże chojaki, coby zablokować drogę rozjeżdżaczom wydmowym.

Z ciekawostek wydmowych - znaleźliśmu odcinki na wydmie, gdzie przez 100-200m zalegała 2 cm. warstwa śniegu. Dla fanatyków nart biegowych to chyba starczy na rozpoczęcie sezonu?
Data: Czw Lis 29, 2007 10:55
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 3742
Wyświetleń 119272

Zobacz cały wątek

Cytat: pojawia się pytanie: jak się hamuje?



W celu przybliżenia troche tajemnic hamowania na nartach biegowych, wklejam rezultaty badań terenowych, wykonanych z narażeniem życia i zdrowia oraz poświęceniem przez mojego kolegę. Badania były przeprowadzane na wielu osobnikach oraz na nim samym.

Ogólna Teoria Hamowania na Nartach Biegowych

"Na Przyjaciela" - jest to moja ulubiona metoda hamowania, po prostu wpadamy na osobę która stoi przed nami. Tu mogą być różne skutki:
- zatrzymamy się na tej osobie;
- wywalimy się razem z tą osoba tworząc kłębowisko kończyn, nart i kijków, a próby rozplatania i wstania dostarczą niezapomnianej rozrywki innym;
- nie zatrzymamy się i razem z tą osobą zaczniemy jechać, wtedy najlepiej się wywalić, gdyż ta osoba lepiej sobie poradzi sama niż z nami na plecach.

Uwaga: Hamowanie na osobach nieznajomych (spoza grupy) jest niewskazane, gdyż często kończy się rękoczynem i dodatkowymi obrażeniami.

"Na Drzewo" - niezwykle bolesna, ale skuteczna metoda.

"Na Krzak" - podobna do poprzedniej metody, ale mniej kontuzjogenna i mniej skuteczna.

"Pługiem"- są dwa odmienne skutki tej metody:
- skrzyżowanie nart i wywalenie;
- rozkraczenie się i wywalenie;

"Przez Zakręcenie" - dokonując próby zakręcenia (np. przez tzw. przestępowanie), skutkiem jest poplątanie nart i wywalenie. Inna nazwa: "Przez Poplątanie".

"Przez Upadek Kontrolowany" - po prostu wywalamy się i w odróżnieniu od poprzednich metod możemy wywalić się tak jak chcemy, a nie jak nam wyjdzie. Są również dwie podstawowe odmiany tej metody:
- wywalenie na bok, jest bardziej widowiskowe gdyż narty szorując potrafią wzbić niemały obłok śniegu, jednak jeśli śniegu nie jest dużo, ryzykujemy bolesne potłuczenie się;
- wywalenie się na tyłek, dużo mniej wdzięku jest w tej odmianie, ale szyneczki trochę amortyzują upadek. Jeśli dysponujemy plecakiem (bardzo zalecane!), to wywalamy się wtedy bezboleśnie na plecak.

Wnioski z badań są jednoznaczne - nie ma innej metody zahamowania, niż wywalenie

Dlatego wolę narty skiturowe...
Data: 2008-09-23, 20:08
 
Wątek: Zobacz temat
Odpowiedzi: 4
Wyświetleń 1357